Sidor

It is the duty of every generation to destroy our fathers. What scraps we keep for sentimental reasons will be their legacy.

torsdag 9 augusti 2012

Gratis buss - annars våld?

Läste NA. Påminns om varför jag inte läser dagstidningar längre.

Ledaren pratar om att det inte ska bli gratis att åka buss för man måste ta ställning mot våld. Att man inte ska  börja göra det gratis att åka buss för att ge efter för gängvåld.
Självklart ska man inte göra det gratis att åka buss för att slippa våld.

Man ska göra det gratis att åka buss för att få en kollektivtrafik som flyter bättre, som utnyttjas mer (och med tanke på hur mycket som skattefinansieras för att det ska gå bussar så tjänar vi alla på att fler åker) och som därmed kommer fler tillgodo.
Man ska göra det för att fler ska gå över till kollektivtrafik och låta bilen stanna hemma (eller hos handlaren, på sikt).
Man ska göra det för att tidtabellen inte ska bli lidande för krånglande påladdningar av busskort, för att turister ska kunna hoppa på en buss utan att oroa sig för hur man köper en sms-biljett eller bli irriterade av kontantlösa bussar istället för fascinerade av gratisbussar.

För att bli av med drogpåverkade gäng som demolerar en buss när de krävs på avgift för biljetten behöver vi angripa droger och gäng, inte avgiften på biljetten. Det håller jag med om.

Men vi ska angripa avgiften på biljetten av andra orsaker, den har inget med gängvåld eller droger att göra. Att göra avgiften för kollektivtrafik till en symbolfråga i motstånd om droger och våld är otroligt fult, ett smart grepp för de som vill skapa ett stort skydd mot gratis kollektivtrafik men ett fult sådant.

Bussar används i huvudsak av de svagare i samhället, eftersom de starkare använder disponibel inkomst för att skapa frihet och flexibilitet för sig själva genom bilkörning. Jag är övertygad om att de som sluter upp en masse för att det ska kosta att åka buss och mer kontroller/högre straffavgifter för de som tjuvåker (som betalas genom högre taxor) är samma sorts personer som skriver på bensinuppror, där vuxna människor gråter som små barn över orättvisan att det är dyrt att förstöra miljön och skapa trängsel i stadsmiljön genom ineffektiv trafiklösning. De som har råd att ha en dagstidning och som har tid att klaga.

För att de inte sitter på bussen och väntar på att personen längst fram ska lyckas knappa in sin kod och köpa en biljett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar