Sidor

It is the duty of every generation to destroy our fathers. What scraps we keep for sentimental reasons will be their legacy.

onsdag 29 maj 2013

Med anledning av stålbikinipost

Läs den här posten.
Under tiden tar vi lite pausmusik...
 

Har ni läst klart? Bra.

"4. Målgruppen är ju unga heterosexuella killar."
Okej. Det bemöts bra i Marias post. Men det påminner mig om mitt återkommande klagomål, spiralen.

Såhär:

  1. Skapa en produkt som innehåller machomän, motorsågsbajonetter, storbystade kåta actiongirls och annat som tilltalar tonårspojkar i alla åldrar (vissa växer inte ifrån tonårspojkars estetik, inget fel i det)
  2. Sälj den på en öppen marknad.
  3. Undersök vilka som köper produkten.
  4. Få tillbaka att det bara är tonårspojkar i alla åldrar som köper produkten.
  5. Inled nästa utvecklingsprojekt med att försöka möta målgruppens krav på machomän, storbystade actiongirls, motorsågsbajonetter osv.
Det är korkat och smart. Det är korkat om man inte fattar att man skapat en begränsad målgrupp och därigenom inte uppfyller marknadspotentialen i den bransch man verkar inom. Det är sjukt smart om man inser att genom att skapa ett litet ghetto så ställer den subkulturella publik man riktar sig emot inte lika stora kvalitetskrav. Om man tilltalar tonårspojkar kan man ständigt upprepa samma sak, eftersom det alltid finns nya pojkar som fyller 13 och alltid finns några som inte växer ur den estetiken. Därför växer kundunderlaget långsamt.
Det är smart att inte vilja ha en publik som växer upp och ställer högre krav, för då behöver man inte utvecklas. Då räcker det med att polera grafiken och komma på nya fantasyraser.

1 kommentar:

  1. Icke att förglömma, spelen som innehåller machomän, stora bröst och motorsågar är ofta AAA-spel som har snygg grafik, schyssta kontroller och på det hela taget ett underhållande gameplay. Många (däribland jag, ofta i alla fall) köper spel för att de på det hela taget är bra, fastän det finns vissa dåliga delar. Självuppfyllande profetia...

    SvaraRadera