Sidor

It is the duty of every generation to destroy our fathers. What scraps we keep for sentimental reasons will be their legacy.

torsdag 22 augusti 2013

Jag har en plan...

MovieBob har ofta rätt. MovieBob gör kulturkritik av nördkultur och spel. MovieBob är bra. Nu har MovieBob uttalat sig om "booth babes" eller "professionella mässmodeller". Som vanligt har MovieBob väldigt bra poänger.




Kritiken är alltför ofta riktad mot modellerna, som har betalt för att stå och se söta ut. Och kritiken går ofta ut på att de inte kan annat än att se söta ut (a.k.a. deras jobb). Och det är fel. Om man ska kritisera någon för billiga säljtrick som professionella modeller utan relation till produkten är det företaget som beställt montern och företaget (ibland marknadsavdelningen, ibland underleverantör) som designat montern. INTE personen som spenderar 12h på högklackade skor med ett leende på läpparna.
Oavsett om det är en betald modell eller en intresserad besökare - ingen tredje gradens utfrågning. Okej? Om du märker att någon inte kan något om produkten, fråga om de är intresserade. Om de inte är det, gå vidare. Om de är det, svara på frågor. Inte "visa hur mycket du kan om saken", utan svara på frågor. Berätta var de kan hitta mer information om kulturen de blivit indragna i. Skräm inte bort folk som skulle kunna berätta hur kul LAN, spelmässor, sci-fi-utställningar o.s.v. är för sina vänner och arbetskamrater som kanske då blir intresserade och blir en del i kulturen.

Jag tar om det: Gör dem intresserade, så de gör deras arbetskamrater intresserade. Deras arbetskamrater som är modeller. 
Ja, det här är en plan för hur man får fler professionella modeller intresserade av spel. Ibland styrs man av ideal och höga motiv, ibland så vill man bara öka chansen att träffa en professionell modell som har samma intressen som en själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar