Sidor

It is the duty of every generation to destroy our fathers. What scraps we keep for sentimental reasons will be their legacy.

torsdag 5 september 2013

Nidländska reningen skulle behöva renas. Bara början.

Man kan ladda ner en massa klassisk Drakar och Demoner HÄR. Tack för den Riotminds! En av bokserierna som man kan hitta är Den Nidländska Reningen och för några år sedan slaktades den humoristiskt och långformigt HÄR.

Jag har läst första två böckerna. Eller, jag läste den första och skummade den andra för att försöka fatta något om vad författaren egentligen tänkt. Jag funderar lite på om det är retro eller bara korkat. Som andra uppmärksammat är det en enda stor railroading som vid ett tillfälle sätter rollpersonerna på en faktisk räls. Den har 0 motivation för RP att faktiskt göra något men man ska knuffa dem framåt är enda tipset för att motivera dem. Vi tar det igen:

  1. Etablera att rollpersonerna är själviska hyrkrigare från ett annat land.
  2. Sätt dem på en fest där en mening droppas i det allmänna fyllesamtalet som kan betyda att något kanske kommer hända, som kanske är dåligt för landet man är i.
  3. Ge dem inget ekonomiskt incitament eller egenintresse, landet som hotas är ekonomiskt utmärglat och har inte ens råd att hålla rollpersonerna anställda som legosoldater så det finns ingen belöning att hämta.
  4. Ge spelledaren ett enda tips på hur man ska få rollpersonerna intresserade av att riskera livet för folk de skiter i utan hopp om ersättning - TVINGA DEM!
Jag är helt för "vi nappar på lösa premisser eftersom vi vet att det är SLs hook till äventyret". Man ska inte säga "nej" till ett äventyr, då skulle man inte satt sig vid det här bordet. Men samtidigt måste spelledaren visa någon jävla respekt åt sitt håll, det tror jag många fattade även på 80- och 90-talen. Om karaktärerna ska vara egoistiska så ska de vara egoistiska, om de ska vara hjältemodiga så ska de vara hjältemodiga. Skriver man för sin egen spelgrupp så skriver man kanske bara en ingång som tilltalar deras sinne för rätt och fel, eftersom man vet att det kommer funka.
Men skriver man en köpemodul så ska den gå att passa in!
Man sätter upp belöningar som: detta är ett hjältedåd; det kommer ge ekonomisk ersättning; det är ett spännande mysterium; det är ett äventyr. Ett rykte om en drake som kanske har återkommit och terroriserar en by i utbygden till exempel. Riddaren vill döda en drake, för det gör hjältar. Tjuven vill raida drakskatten, för det är snuskigt mycket pengar. Magikern vill ta reda på varför en drake skulle komma fram ur sin grotta efter hundratals år, för det kan finnas magiska hemligheter knutna till det. Barden vill följa med så han kan skriva en ballad om den modiga riddaren som gick i strid med en drake och brändes som en kebab, för den kommer folk vilja höra.

Jag är lite sugen på att köra Reningen - men istället för att göra roller som är ödesbundna hjältar så hör de rykten om att Nidland kommer starta en kampanj mot sina svaga grannar i syd och väst - och inser att Nidland förmodligen har råd att betala bra mycket bättre än sina fattiga grannar så lika bra att haka sin vagn på den starkare hästen. Sen spela en historia om deras stigande i rankerna under Reningen och hur de till slut blir länsherrar i ockuperade territorier. Sen Gigantboxa hur de står emot gränsstrider eller grannlän (som varandra) när centralmakten faller efter att ett gäng hjältemodiga äventyrare lönnmördat Vicotnik och Stor-Nidland sönderfaller i en serie successionskrig samtidigt som grannländerna försöker ta tillfället i akt att ta åt sig lite gränsterritorier.
Sug på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar