Sidor

It is the duty of every generation to destroy our fathers. What scraps we keep for sentimental reasons will be their legacy.

tisdag 11 februari 2014

Tankar om målgruppsbilden i spelindustrin (med bild, video och hemläxa)

Det finns en scen i A Beautiful Mind där Nash upptäcker de spelteoretiska (ekonomi) situationer som är döpta efter honom. Att om alla satsar på blondinen kommer ingen få nått alls:


Spelindustrin, både digitalt och analogt, lider ganska mycket av en liknande åkomma. De ser inte att rummet är fullt med folk.

Målgruppsbilden är att de som köper spel är på ett visst sätt, killar i åldern 15-35 med intresse för sport och/eller seriefigurer som vill åsamka skador på andra och omgivningen sett genom första persons ögon eller möjligen tredje person nära. 

Vi kan säga att spelbranschen tittar på en grupp människor och ser en(1) spelare:
Och detta reflekteras i allt, från design och marknadsföring till diskussioner om spel, även vilka målgrupper som finns för publikationer om spel och omvärldens bild av vilka som spelar spel.

Som jag diskuterat tidigare och nämner hela tiden (till exempel så fort Games Workshop kommer på tal) så leder detta till en spriral, spelföretagen gör spel för unga killar, unga killar är de enda som köper spel, spelföretagen gör en marknadsundersökning och kommer fram till att man ska satsa på unga killar, spelföretagen gör spel för unga killar... ad nauseam.

Men om man istället för att förutsätta att bara killar spelar spel och bara killar kommer någonsin spela spel så kan branschen förändra sin egen bild av vilka de potentiella konsumenterna är:

Den viktiga skillnaden här? Kundbasen har ökat 1000%. Tiofaldigats.

Jag vet inte hur många gånger jag upprepar samma sak, men det behöver nog hamras in (och den här gången har jag bilder och videoinnehåll!) att även om man inte har ideologiska skäl att vilja bredda bilden av vem som är en "riktig gamer", så finns det ekonomiska skäl.

Och när både flummare och $$$-folk kan enas, är det inte onekligen En Bra Sak™?
Dagens hemläxa blir alltså: Prata om spelare i så svepande termer som möjligt, utan att förutsätta kön, ålder, socioekonomisk siutation et cetera. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar